Philipp Plecr,
"Konzepte für die Programmierausbildung außerhalb von Informatik-Programmen"
, 1-2021
Original Titel:
Konzepte für die Programmierausbildung außerhalb von Informatik-Programmen
Sprache des Titels:
Deutsch
Original Kurzfassung:
Da Programmieren eine Disziplin ist, die ein immer breiteres Publikum auch außerhalb der klassischen Informatik erreicht, steigt die Anzahl der Publikationen, die Programmiereinführungskurse für Nicht-InformatikerInnen behandeln. Diese Arbeit stellt eine Übersicht der am meisten untersuchten Methoden und Konzepte in der Literatur dar und versucht, Adaptionsmöglichkeiten für einen Programmiereinführungskurs eines Betriebswirtschaftslehre-Lehrgangs darzustellen. Die am häufigsten untersuchten Methoden in der Literatur sind das Flipped Classroom-Konzept, Pair Programming und Peer Instruction. Außerdem wurden Betriebswirtschaftslehre-Lehrgänge von Top-Universitäten der DACH-Region untersucht, um einen Überblick über deren Kursangebot im Bereich der Programmierung zu geben. Dieser Überblick zeigt, dass die JKU mit ihrem Programmiereinführungskurs im Pflichtprogramm für Betriebswirtschaftslehre eine Vorreiterrolle einnimmt.
eng: As programming is a discipline that is reaching a greater audience outside of traditional computer science, the number of publications addressing introductory programming courses for non-computer scientists is increasing. This paper presents a review of the most studied methods and concepts in the literature and attempts to present possible adaptations for a programming introduction course in a business administration course. The most commonly studied methods in the literature are the Flipped Classroom concept, Pair Programming, and Peer Instruction. In addition, business administration courses from top universities in the DACH region were examined to provide an overview of their course offerings in programming. This overview shows that JKU is a pioneer with its introductory programming course in the compulsory program of a business administration program.
Sprache der Kurzfassung:
Deutsch
Englische Kurzfassung:
As programming is a discipline that is reaching a greater audience outside of traditional computer science, the number of publications addressing introductory programming courses for non-computer scientists is increasing. This paper presents a review of the most studied methods and concepts in the literature and attempts to present possible adaptations for a programming introduction course in a business administration course. The most commonly studied methods in the literature are the Flipped Classroom concept, Pair Programming, and Peer Instruction. In addition, business administration courses from top universities in the DACH region were examined to provide an overview of their course offerings in programming. This overview shows that JKU is a pioneer with its introductory programming course in the compulsory program of a business administration program.