Lisa Kuka, Barbara Sabitzer,
"Navigating Educational Frontiers in the AI Era: A Teacher?s Autoethnography on AI-Infused Education"
: Proceedings of the 16th International Conference on Computer Supported Education, CSEDU, Vol. 1, Seite(n) 355-362, 5-2024, ISBN: 978-989-758-697-2
Original Titel:
Navigating Educational Frontiers in the AI Era: A Teacher?s Autoethnography on AI-Infused Education
Sprache des Titels:
Deutsch
Original Buchtitel:
Proceedings of the 16th International Conference on Computer Supported Education, CSEDU
Original Kurzfassung:
Diese Autoethnographie untersucht die Auswirkungen von generativer künstlicher Intelligenz (GenAI) auf die Lehr- und Suchpraktiken in der Bildungslandschaft. Die Erfahrungen der Autorin mit generativer KI werden durch eine aus zwei Perspektiven untersucht, die sowohl die akademische Forschung als auch die pädagogische Praxis einbezieht. Der Beitrag unterstreicht die zentrale Rolle der KI bei der Revolutionierung der Unterrichtsdynamik und der Entlastung von Lehrenden und Forschenden. Ethische Überlegungen zum Einsatz von KI werden kritisch beleuchtet, um eine verantwortungsvolle Forschungspraxis zu gewährleisten. Die Reflexion zeigt, wie viel Zeit für Aufgaben außerhalb des Klassenzimmers aufgewendet wird, und verdeutlicht die Auswirkungen der KI auf die Arbeitsbelastung von Lehrenden und Forschenden. Die Arbeit fordert eine umfassende Ausbildung in digitaler und KI-Kompetenz und betont die Notwendigkeit zukünftiger Forschung, um effektive pädagogische Ansätze und langfristige Auswirkungen der KI-Integration zu untersuchen. Insgesamt wirft diese autoethnografische Methodik ein Licht auf die tiefgreifenden Auswirkungen von KI auf die Lehr- und Forschungspraktiken in der Bildungslandschaft.
Sprache der Kurzfassung:
Deutsch
Englische Kurzfassung:
This autoethnography explores the impact of generative artificial intelligence (GenAI) on teaching and re- search practices within the educational landscape. The author?s experiences with generative AI are examined through a dual-layered exploration, encompassing academic research and educational practices. The paper emphasizes the pivotal role of AI in revolutionizing classroom dynamics and alleviating the workload of ed- ucators and researchers. Ethical considerations surrounding the use of AI are critically examined, ensuring responsible research practices. The reflective journey reveals the extensive time dedicated to tasks outside the classroom, highlighting the impact of AI on the workload of educators and researchers. The paper calls for a shift in curriculum design to incorporate comprehensive digital and AI literacy training and emphasizes the necessity for future research to delve into effective pedagogical approaches and long-term impacts of AI integration. Overall, this autoethnographic methodology sheds light on the profound impact of AI on both teaching and research practices within the educational landscape.