Sarah Pieslinger, Melanie Lubinger, Johannes Thaller, Birgit Feldbauer-Durstmüller, Stefan Mayr,
"Die Bedeutung von religiös geprägten Werthaltungen in Familienunternehmen: Eine Typisierung des Zusammenhangs von Werten und unternehmerischem Handeln"
, in Birgit Feldbauer-Durstmüller, Sarah Pieslinger, Franz Gmainer-Pranzl, Julia Feldbauer: Unternehmen, Organisationen und Werte. Ein Diskurs aus betriebswirtschaftlicher, theologischer und religionswissenschaftlicher Perspektive, Serie Salzburger interdisziplinäre Diskurse, Vol. 20, Peter Lang, Lausanne, Seite(n) 401-438, 7-2023, ISBN: 9783631899342
Original Titel:
Die Bedeutung von religiös geprägten Werthaltungen in Familienunternehmen: Eine Typisierung des Zusammenhangs von Werten und unternehmerischem Handeln
Sprache des Titels:
Deutsch
Original Buchtitel:
Unternehmen, Organisationen und Werte. Ein Diskurs aus betriebswirtschaftlicher, theologischer und religionswissenschaftlicher Perspektive
Englische Kurzfassung:
The aim of this contribution is to examine the relationship between values, religious imprinting and entrepreneurial activity in more detail and to sensitise people to a differentiated approach to religiously imprinted value attitudes. A qualitative- empirical research approach, in which semi- structured interviews were conducted with managing Christian family members from family businesses (FU), forms the basis for this. On the basis of the data, the article comes to the conclusion that the connection between religious values and entrepreneurial action is expressed in four different types: Type 1 (faith- based, entrepreneurial action), Type 2 (deep, religious roots with an impact on entrepreneurial action), Type 3 (unconscious interweaving of religious values and entrepreneurial action) and Type 4 (separation of personal, religious values from entrepreneurial action). The results show to what extent the motivational character of religion is relevant to entrepreneurial action and what significance religious sources have in the justification of values. The interdisciplinary approach attempts to understand the often- complex reciprocal relationship between companies, values and religion more comprehensively and profoundly through a multi- perspective view (theology, religious studies and business studies).