Jörg Mühlbacher, Michael Schröder,
"Der Weg zur Telearbeit führt über Business Reengineering"
, 3-1998, Jörg R. Mühlbacher, M. Schröder: Der Weg zur Telearbeit führt über Business Reengineering, Syspro Report Nr. 64/98
Original Titel:
Der Weg zur Telearbeit führt über Business Reengineering
Sprache des Titels:
Deutsch
Original Kurzfassung:
Meist basieren Überlegungen, wie und ob Teleworking (TW) in einem Betrieb eingeführt werden sollte, auf einer sehr statischen Sicht. Existierende Tätigkeiten und Tätigkeitsprofile werden als gegeben hingenommen. Eine erste Selektion wird in Abhängigkeit von der Einstellung und den Fähigkeiten des derzeitigen Jobinhabers gemacht. Andere, individuelle Ziele werden ebenfalls berücksichtigt. Lücken zwischen den benötigten Fähigkeiten und dem derzeitigen Tätigkeitsprofil werden durch zusätzliches Training und durch spezielle Kurse, zu lösen versucht. Die Bedeutung einer Dekomposition des Tätigkeitsprofils in Teilaufgaben sowie eine Diskussion, welche von ihnen für TW geeignet sind und welche nicht, wird leider sehr oft nicht erkannt. Dieser übliche Weg, wie TW zZt eingeführt wird, ist die Erklärung dafür, daß viele Versuche zur Einführung von TW scheitern. Diesem (naiven) Zugang folgend, sind sie einfach nicht in der Lage, die Vorteile der Telearbeit zu erkennen. Wir empfehlen ganz von vorne anzufangen und zuerst ein Business Prozeß Redesign durchzuführen.
Sprache der Kurzfassung:
Deutsch
Englischer Titel:
Enabling Teleworking by Business Reengineering Methods
Englische Kurzfassung:
Often and usually considerations how and whether teleworking (TW) should be introduced to a company are based on a rather static view. Existing jobs and job profiles are treated as given facts. A first selection is made depending on the attitudes and skills of the current holder of a job. Other individual aims are considered as well. If gaps are noticed between demanded skills and the current job profile, it is tried to overcome them by additional training and by providing special TW-oriented courses. A decomposition of the job profile into subtasks and a separate discussion, which of them are suitable for TW a priori and which are not, very often is not regarded as necessary. That is the common way how TW is being introduced currently and it also explains, why in particular employers are reluctant to take advantage of TW. Following this (naove) approach they simply do not see and can not detect possible advantages of TW from their point of view. We will discuss and propose a different approach, which can be regarded as a dynamic strategy. We recommend a start from scratch by performing a business process redesign first.
A major consequence also is, that the overall IT based flow of information and the company's global communication policy for units and/or employees is subject to changes as soon as TW is considered as an accepted way of working. This underlines that not only those who will work TW-based are affected, but also those employees, who remain resident within their company as they did before.
TW is much more than allowing people to stay at home using information and communications technology (ICT), in which work is carried out independent of location - particularly at a location other than the traditional workplace. TW has consequences to all other units of a company as well. TW will imply a new assignment of modified job profiles to employees based on BR.
Erscheinungsmonat:
3
Erscheinungsjahr:
1998
Notiz zum Zitat:
Jörg R. Mühlbacher, M. Schröder: Der Weg zur Telearbeit führt über Business Reengineering, Syspro Report Nr. 64/98