Delivery On Demand? denkt das traditionelle Auslieferkonzept der Paketdienste völlig neu: B2B-Kunden müssen von den Privatempfängern getrennt werden, damit auch Erstere von einer schnelleren Zustellung am Vormittag profitieren. Werden die B2C-Kunden am Nachmittag und Abend angefahren, können die nicht mehr ganz so vollen Touren flexibler auf Zeitfensteranforderungen und kurzfristige Umdisponierungen der Empfänger reagieren und zudem in der zweiten Auslieferwelle auch Same Day-Sendungen regionaler Versender mitnehmen. Zudem könnten - bedingt durch den systemimmanenten Nachladeprozess für die zweite Welle - auch Elektrofahrzeuge in überzeugender Art und Weise für die - primär innerstädtische - Zustellung zum Einsatz kommen.
Sprache der Kurzfassung:
Deutsch
Englische Bezeichnung:
Delivery on Demand
Englische Kurzfassung:
Virtually no area of freight mobility is grown in recent years so strong as the parcel service: Induced by the rise of online trading, the volume of parcels has risen sharply and will further grow in the next few years. On the other hand, last mile delivery to private recipients is coupled with significantly more effort ? these are not always at home and demand ever tighter time windows, especially in the afternoon and evening hours. In addition to that, amazon, Zalando & co. offer same day deliveries within one to two hours and are building their own delivery systems.
So how can a package service respond to these developments? The approach adopted in the present research project is based on a consistent recipient-orientation: Which delivery service model must be offered to the recipients to meet their requirements best? What happens, if the recipient wants all his parcels every Tuesday and Friday, between 19.00 and 20.00 o ?clock. Including picking up the shirts from the cleaning.